تبلیغات

لینک های ارجاعی انتهای مطالب خراب شده است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

پایان نامه های ارشد حقوق - مطالب مهر 1396

6f/2 (34872)

جمعه 28 مهر 1396 11:05 ق.ظ

لینک های ارجاعی انتهای مطالب خراب شده است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

:
admin a

6f/2 (34872)

اسحاق نیوتن

خانواده و دوران کودکی

ایزاک نیوتن که در روز 25 دسامبر 1642 یعنی سال مرگ گالیله متولد شد از خانواده‌ای است که افراد آن کشاورز مستقل و متوسط الحال بودند و مجاور دریا در قریه وولستورپ می‌زیستند. نیوتن قبل از موعد متولد شد و زودرس به دنیا آمد و چنان ضعیف بود که مادر گمان برد او حتی روز اول زندگی را نتواند به پایان برد. پدرش نیز در عین حال اسحق نام داشت و در 30 سالگی و قبل از تولد فرزندش در گذشت. پدرش مردی بوده است ضعیف ، با رفتار غیر عادی ، زودرنج و عصبی مزاج مادرش هانا آیسکاف زنی بود مقتصد ، خانه داری بود صاحب کفایت و صنعتگری با لیاقت آیزاک دوره کودکی شادی نداشت.او سه ساله بود که مادرش با بارناباس المیت کشیش مرفه با سنی دو برابر سن خود ازدواج کرد. جدایی از مادر ظاهرا سخت بر شخصیت او اثر گذاشت و تقریبا مسلم است که رفتار بعدی وی نسبت به زنان را نیز شکل داد. نیوتن هیچگاه ازدواج نکرد اما یکبار (شاید هم دو بار) نامزد کرد به نظر می‌آمد که تمرکز او منحصرا روی کارش بود نه سالی که نیوتن در وولستورپ جدا از مادر گذرانید. برای وی سالهای دردناکی بود، داستانهایی بر سر زبان است که نیوتن جوان از قبه کلیسا بالا می رفت تا نورث ویتام ده مجاور را که مادرش اینک در آن زندگی می‌کرد، از دور ببیند. آموزش ابتدایی رسمی نیوتن در دو مدرسه کوچک دهکده‌های اسکلینگتن و راچفورد صورت گرفته بود که هر دو برای رفت و آمد روزانه به خانه او نزدیک بودند.

کشف استعداد

چنین به نظر می‌رسد که اول بار دایی او که کشیشی به نام ویلیام آیسکاف بوده است متوجه شد که در نیوتن استعدادی مافوق کودکان عادی وجود دارد. بدین ترتیب ویلیام آیسکاف مادر را مجاب کرد که کودک را به دانشگاه کمبریج (که خودش نیز از شاگردان قدیمی این دانشگاه بود) بفرستد. زیا مادر نیوتن قصد داشت وی را در خانه نگهدارد تا در کارهای مزرعه به او کمک کند، در این هنگام نیوتن 15 ساله بود. کمبریج در آن زمان دیگر آکسفورد را از مقام اولی که داشت خلع کرده ، به قلب پیوریتانیسم انگلیس و کانون زندگی روشنفکری آن کشور بدل شده بود.نیوتن در آنجا مانند هزاران دانشجوی دیگر دوره کارشناسی ، خود را غرق مطالعه آثار ارسطو و افلاطون می‌کرد. نیوتن در یکی از روزهای سال 1663 یا 1664 شعار زیر را در کتابچه یادداشت خود وارد کرد. افلاطون دوست من و ارسطو هم دوست من است، اما بهترین دوست من حقیقت است او از کارهای دکارت در هندسه تحلیلی شردوع کرده سریعا تا مبحث روشهای جبری پیش آمده بود، در آوریل 1665 که نیوتن درجه کارشناسی خود را گرفت، دوره آموزشی او که می‌توانست چشمگیرترین دوره در کل تاریخ دانشگاه باشد بدون هیچگونه شناسایی رسمی به اتمام رسید.در حدود سال 1665 مرض طاعون شیوع یافت و دانشگاه دانشجویان خود را مرخص کرد. نیوتن به زادگاه خود مراجعت کرد همین موقع بود که هوش و استعداد نابغه بزرگ آشکار گشت، زیرا تمام کتابها و جزوه‌های خود را در دانشگاه جا گذاشته بود فکر خود را آزاد گذاشت که به تنهایی از منابع خاص خود استفاده نماید. در این هنگام نیوتن بیش از 22 سال نداشت ولی بیش از ارشمیدس و دکارت درباره معرفت ساختمان جهان دقیق شده بود، نیوتن ضمن دو سالی که در وولستورپ بود حساب عناصر بی نهایت کوچک قانون جاذبه عمومی را کشف کرد و تئوری نور را بنیان گذاشت.

داستان سیب نیوتن

این داستان که سقوط سیبی از درخت نیوتن را به فکر کشف جاذبه عمومی انداخته است به نظر درست می‌آید او از آن لحظه این پرسشها را برای خود مطرح کرد: چرا سیب به پایین و نه بالا سقوط می‌کند؟ و چرا ماه بر زمین نمی‌افتد؟ این اندیشه‌ها بعدها او را به کشف قانون نیروی گرانش رهنمون شدند، هنگامی که نیوتن چندین سال بعد پاسخ این پرسش را توانست بیابد، در واقع یکی از قانونهای فیزیک را کشف کرده بود که بر تمام عالم حکمفرماست.

کشفیات نیوتن

قانون نیروی گرانش او پس از شیوع طاعون و بازگشت به ملک مزروعی مادرش ، طی 18 ماه به آگاهیها و کشفهایی بیش از آنچه که دانشمندان دیگر در طول عمر خود دست می‌یابند، دست یافت. او در این مدت ساخت و ساز قانون نیروی گرانش را آغاز کرد. او در باره نور و رنگهای آن پژوهش کرد، دلیل جزر و مد را کشف کرد، قوانین و حرکات بخصوصی را به درستی تشخیص داد و معادله‌هایی برای آن نوشت که بعدها اساس و بنیان دانش مکانیک شد. در مورد نیروی گرانش نیوتن معتقد بود که نه تنها زمین چنین نیروی گرانشی دارد، بلکه تمام اجسام و اجرام چنین خصوصیتی دارند.

روزی که او منشوری را در دست گرفت و اجازه داد تا پرتو نور خورشید از میان آن بتابد. او با این کار کشف کرد که نور سفید به هنگام ورود به منشور شیشه‌ای منحرف می‌شود و به 7 پرتو نور اصلی با رنگهای گوناگون تجزیه می‌شود، آنها رنگهای رنگین کمان هستند که طیف یا بیناب نامیده می‌شوند و عبارتند از: سرخ ، نارنجی ، زرد ، سبز ، آبی ، نیلی و بنفش.او تمام این کشفیات را در یک دوره زمانی 18 ماهه به انجام رسانید بالاخره طاعون ریشه کن شد و او به لندن برگشت تا تحصیلات خود را به پایان برساند و 3 سال پس از آن را صرف کاوش و پژوهش در ماهیت و طبیعت نور کرد. او همچنین نخستین دوربین نجومی آینه‌ای را ساخت تلسکوپ آینه‌ای رصدخانه مونت پالومار در کالیفرنیا نیز ، که آینه آن 5 متر قطر دارد بر اساس اصول و قواعد نیوتن بنا شده است.

دوران میان سالی و بیماری نیوتن

نیوتن در اثر مطالعات فراوان مبتلا به ناراحتی عصبی شد. از دو ناراحتی عصبی که نیوتن پیدا کرد، اولی ظاهرا در سال 1678 و دومی در سال بعد از فوت مادر او بود. در این دره وی مدت 6 سال از هر گونه مکاتبه مربوط به تلاشهای ذهنی دست کشید، به هر صورت عالم کیهانی بود. دوران مابین 1684 و 1686 از نظر تاریخ فکری بشر مقام ارجمندی دارد، در این دوران هالی توانست با تدبیر بسیار نیوتن را وا دارد که اکتشافات خویش را در نجوم و علم حرکات به منظور انتشار تدوین کند و نیوتن نیز به این کار رضایت داد.در سال 1687 در 45 سالگی قانون جاذبه زمین و سه قانون در باره حرکت را در کتابش که به زبان لاتین نوشته شده بود با خرج هالی منتشر کرد. نیوتن به مطالعات عظیم دیگری پرداخت که حتی امروزه نیز کامل نشده است و آن اینکه با بکار بردن قوانین علم الحرکات و قانون جاذبه عمومی فرو رفتگی زمین را در دو قطب آنکه نتیجه دوران روزانه زمین به دور محورش می‌باشد محاسبه کرد و به کمک این محاسبه در صدد برآمد سیر تکامل تدریجی سیاره را مورد مطالعه قرار دهد. نیوتن تغییرات وزن اجسام را برحسب تغییر عرض جغرافیایی مکان بدست آورد و نیز ثابت کرد که هر جسم تو خالی که به سطوح مروی متحدالمرکز و متجانس محدود شده باشد، نمی‌تواند هیچگونه نیرویی بر اجسام با ابعاد کوچک که در نقطه غیر مشخصی در داخل آن قرار داشته باشند اعمال کند.نیوتن در پاییز سال 1692 هنگامی که به 50 سالگی رسید نزدیک می‌شد به سختی مریض و بستری شد، بطوری که از هر گونه قوت و غذایی بیزار شد و دچار بی‌خوابی مفرط گردید که به تدریج به بی‌خوابی کامل تبدیل شد. خبر کسالت شدید نیوتن در قاره اروپا انتشار یافت. لیکن بعد از آنکه خبر بهبودی او را دادند دوستانش شادمان گردیدند. حکومت بریتانیا به منظور قدر دانی از خدمات این دانشمند بزرگ یک منصب بسیار بالای دولتی به وی اعطاء کرد و او در سال 1700 میلادی به عنوان خزانه دار کل سلطنتی منصوب شد، منصبی که تا آخر عمرش آن را حفظ کرد.در همان سال به عضویت آکادمی علمی فرانسه نیز انتخاب شد، در سال 1705 اعلی حضرت ملکه آن (ملکه انگلستان) به وی عنوان سر اعطاء کرد و به احتمال قوی اعطای این افتخار بیشتر به مناسبت خدمات او در ضرب مسکوکات بوده است تا به علت تقدم فضل او در معبد عقل و کمال.

نیوتن از نگاه خودش

وی چندی پیش از وفاتش با نگاهی به زندگی علمی طولانی گذشته‌اش از آن این خلاصه را بدست داد: من نمی‌دانم به چشم مردم دنیا چگونه می‌آیم، اما در چشم خود به کودکی می‌مانم که در کنار دریا بازی می‌کند و توجه خود را هر زمان به یافتن ریگی صافتر یا صدفی زیباتر منعطف می‌کند. در حالی که اقیانوس بزرگ حقیقت همچنان نامکشوف مانده در جلوی او گسترده است، آخرین روزهای زندگی وی تأثر برانگیز و از جنبه انسانی قوی و عمیق بوده است. اگر چه نیوتن نیز مانند سایر افراد بشر از رنج فراوان بی‌بهره نماند لیکن بردباری بسیاری که در مقابل درد و شکنجه دائمی دو سه سال اخیر زندگانی خویش نشان داد شکوفه‌های دیگری بر تاج گلی که بر فرق او قرار دارد می‌افزاید.

وداع با دنیا

در آخرین روزهای زندگی از درد جانگداز آسوده بود در نهایت آرامش در 20 مارس 1727 در 84 سالگی در لندن در گذشت و با عزت و شرف بسیار در وستمینستر آبی به خاک سپرده شد. برای قدردانی از این دانشمند بزرگ واحد نیرو را نیوتن نامیده‌اند. بدون تردید می‌توان گفت در تاریخ بشریت نامی از مافوق نیوتن وجود نداشته و هیچ اثری از لحاظ عظمت و بزرگی مانند کتاب(اصول) او نخواهد بود.



قیمت: 100 تومان



دیدگاه ها : () 




لینک های ارجاعی انتهای مطالب خراب شده است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

:
- -

فایل-تحقیق/a (1)

جمعه 28 مهر 1396 11:02 ق.ظ

لینک های ارجاعی انتهای مطالب خراب شده است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

:
admin a

فایل-تحقیق/a (1)

مفاهیم کلی
به طور کلی نرم افزارهای کامپیوتر به دو گروه تقسیم می‌شوند:یکی برنامه‌های سیستمی که عملیات کامپیوتر را مدیریت می‌کنند و دیگری برنامه‌های کاربردی .سیستم عامل (operating system=os) اصلی ترین برنامه سیستمی است که به عنوان رابط بین کاربر و سخت افزار کامپیوتر عمل می‌کند . سیستم عامل دو وظیفه (یا هدف) اصلی دارد:

سیستم عامل استفاده از کامپیوتر را ساده می‌سازد. این بدان معناست که مثلاًکاربر یا برنامه نویس بدون درگیر شدن با مسائل سخت افزاری دیسکها به راحتی فایلی را بر روی دیسک ذخیره و حذف کند . این کار در واقع با به کاربردن دستورات ساده‌ای که فراخوان های سیستمی (System Calls) را صدا می‌زنند انجام پذیرد .در صورت عدم وجود سیستم عامل کاربرو یا برنامه نویس می‌بایست آشنایی کاملی با سخت افزارهای مختلف کامپیوتر (مثل مونیتور ,فلاپی , کی بورد و غیره) داشته باشدو روتین‌هایی برای خواندن و یا نوشتن آنها به زبانهای سطح پائین بنویسد. از این جنبه به سیستم عامل با عنوان ماشین توسعه یافته(Extended machine) یا ماشین مجازی (Virtual machine) یاد می‌شود که واقعیت سخت افزار را از دید برنامه نویسان مخفی می‌سازد.

وظیفه دوم سیستم عامل مدیریت منابع(Resource Management) می‌باشد, یعنی سیستم عامل باعث استفاده بهینه و سودمند (اقتصادی) از منابع سیستم می‌گردد. منظور از منابع پردازنده‌ها ,حافظه‌ها ,دیسکها,ماوس ها , چاپگرها , فایلها , پورتها و غیره هستند. یک سیستم کامپیوتری منابع نرم افزاری و سخت افزاری بسیار دارد که ممکن است در حین اجراء برنامه لازم باشند , سیستم عامل همانند مدیر منابع عمل کرده و آنها را بر حسب نیاز به برنامه‌های مشخصی تخصیص می‌دهد. سیستم عامل معمولا اولین برنامه‌های است که پس از بوت شدن در حافظه بار می‌شود. پس از بار شدن قسمتی از سیستم عامل بطور دائم در حافظه باقی (Resident)می‌ماند. قسمتهای دیگر با توجه به کاربرد کامپیوتر توسط کاربر از دیسک به حافظه آورده می‌شود. به قسمت اصلی سیستم عامل که وظایف مهم آن را انجام می‌دهد هسته یا Kernel گفته می‌شود. هسته سیستم عامل برنامه‌ای است که در تمامی اوقات بر روی کامپیوتر در حال اجراست. سیستم عامل و معماری کامپیوتر اثر زیادی بر روی یکدیگر داشته‌اند. یعنی جهت سهولت کار با سخت افزارهای جدید, سیستم عامل‌ها توسعه یافتندو همچنین در اثنای طراحی سیستم عامل‌ها , مشخص شد که تغییراتی در طراحی سخت افزار می‌تواند سیستم عاملها را ساده تر و کارآمدتر سازد . هر چند که تطبیق نسلهای کامپیوتر با نسلهای سیستم عامل کار درستی نیست ولی این تطبیق که در ادامه انجام می‌دهیم علت ایجاد سیستم عاملهای جدید را مشخص می‌سازد.تطابق تکنیکهای سیستم عامل با نسل های کامپیوتر:
در نسل اول کامپیوترها (55-1945) که از لامپ خلأ برای ساخت آنها استفاده می‌شد,زبانهای برنامه نویسی (حتی اسمبلی)ابداع نشده بودند و سیستم عامل نیز اصلاً وجود نداشت . روند کار به این صورت بود که برنامه نویسان تنها در یک فاصله زمانی مشخص حق استفاده از کامپیوتر بزرگ و گران قیمت را داشتند.آنها برنامه‌های خود را توسط تخته مدار سوراخدار (و بعدها توسط کارتهای پانچ) و به زبان ماشین به کامپیوتر می‌دادند. اکثر برنامه‌های محاسبات عددی معمولی مانند جداول سینوس و کسینوس بود.

سیستم های دسته ایBatch system

سیستم های چند برنامه ایMulti programming

سیستم spooling

سیستم اشتراک زمانیTime sharing

سیستم عاملهای کامپیوتر های شخصی و شبکه

سیستم های توزیع شدهDistributed system

سیستم ها ی چند وظیفه ایMulti tasking

سیستم های چند پردازندهای Multi processing

سیستم های بی درنگReal Time ساختار سیستم عامل

خدمات و مولفه های سیستم عامل:

مدیریت پردازش در سیستم عامل در سیستم عامل

مدیریت حافظه در سیستم عامل

مدیریت فایل در سیستم عامل

مدیریت ورودی- خروجی در سیستم عامل

مفسر فرمان

وقفه در سیستم عامل

فراخوانی سیستمی انوع سیستم عامل از نظر ساختار

تکنیک سیستم یکپارچه

تکنیک سیستم لایه ای

سیستم مجازی در سیستم عامل

سیستم مشتری –خدمتگزار

زبان های پیاده سازی سیستم عامل پردازش و زمابندی

پردازش در سیستم عامل

حالات یک پردازش

بلوک کنترلی پردازش

نخ«بند-رشته)

زمان بندی در سیستم عامل

انواع زمانبندیها در سیستم عامل

معیار های زمانبندی در سیستم عامل انواع زمانبندی ها
اولویتها می‌توانند بصورت اتوماتیک توسط سیستم نسبت داده شوند و یا از خارج سیستم تعیین گردند, مثلاً ممکن است یک کاربر کار فوری داشته باشدو حاضر باشد به خاطر بدست آوردن سرویس بالاتر هزینه بیشتری بپردازد , یعنی اولویت را بخرد . یک اولویت ممکن است استاتیک باشد یا دینامیک . اولویت استاتیک تغییر نمی‌کندو بنابراین پیاده سازی آن ساده است . ولی این نوع اولویت در مقابل تغییرات محیطی عکس العملی نشان نمی‌دهد . برعکس اولویت دینامیک بر اثر تغییرات محیطی تغییر می‌کند مثلا ً ممکن است در آغاز یک برنامه اولویت پائینی داشته باشد ولی به تدریج اولویت آن بهبود یابد.
فراخوانی سیستمی
فراخوان های سیستمی رابط ما بین سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی می‌باشند. در زبان سطح بالایC)) و ((پاسکال مستقیماً می‌توان این فراخوان‌های سیستمی را به کار برد. از فراخوانهای سیستمی عبارتند از:

مدیریت پردازشها: مانند ایجاد و اتمام پردازش , بارگذاری و اجرای پردازش در سیستم عامل , تخصیص و آزاد کردن حافظه و غیره.

مدیریت فایلها و فهرستها: ایجاد و حذف فایل , باز وبسته کردن فایل , خواندن و نوشتن , تغییر صفات فایل و غیره

مدیریت وسایل: درخواست و رهاسازی وسیله,خواندن و نوشتن در وسیله وغیره

بدست آوردن اطلاعات : خواندن و تنظیم تاریخ و زمان, خواندن زمان استفاده از سیستم توسط کاربر,تعداد کاربران , میزان فضای آزاد حافظه یا دیسک , نسخه سیستم عامل وغیره. اکثر سیستم عامل (مثل UNIX,DOS) به وسایل I/O مشابه فایلها نگاه می‌کنند و ابزارهای I/Oبا نامهای فایلهای ویژه شناخته می‌شوند. در این حال برای کار با وسایل I/O می‌توان از همان دستورات readو write فایلها استفاده کرد.اگر چند منبع در یک لحظه همزمان سیگنال وقفه را ارسال کنند,CPUبا تکنیکهایی آنها را اولویت بندی کرده و سپس بر اساس اولویت سرویس می‌دهد.CPU به جای تکنیک وقفه در سیستم عامل می‌تواند با تکنیک سرکشی (polling) متوجه شودکه کدام وسیله به سرویس دهی نیاز دارد. دراینحالت ثباتهای کنترلی دستگاههای جانبی مرتباً چک می‌شود تا نیاز سرویس دهی آنها مشخص گردد. این روش باعث اتلاف وقت CPU می‌گردد.
حافظه های ثانوی با حافظه اصلی سیستم چه تفاوتها یی دارند؟

حافظه اصلی سیستم :(Main Memory)

سریع (fast) چون الکترونیکی میباشد

کوچک (small) چون قیمت آن بالا می باشد

فرار (Volatile) در صورت قطع برق پاک میشود

سرعت دسترسی به داده: حدود 12 نانو ثانیه

حافظه ثانوی :(Secondary Storage)

کند (Slow) چون اجزائ مکانیکی دارد

بزرگ (Large) چون قیمت آن ارزان است

ثابت و پایدار (Stable & Persistent) در صورت قطع برق پاک نمیشود

سرعت دسترسی به داده: حدود 30 میلی ثانیه

مقایسه اختلاف زمان دسترسی به این دو حافظه بکمک یک مثال:

زمان جستجوی داده در ایندکس یک کتاب (20 sec)

زمان جستجوی همان داده بدون ایندکس در یک کتابخانه بزرگ (58 days)

بنابراین دو هدف اصلی این درس چه خواهد بود؟

پایین آوردن زمان دسترسی به داده در حافظه ثانوی

پایین آوردن فاصله میان داده های مرتبط با یکدیگرساختارهای حافظهبه هر وسیله که توانایی نگهداری اطلاعات را داشته باشد، حافظه می گویند. حافظه یکی از قسمت های ضروری و اساسی یک رایانه به شمار می رود. همان طور که انسان برای نگهداری اطلاعات مورد نیاز خود علاوه بر حافظه درونی خویش از ابزارهای مختلف دیگری همانند کاغذ، تخته سیاه، نوار ضبط صوت، نوار ویدیو و … استفاده می کند رایانه هم می تواند از انواع مختلف حافظه استفاده کند. به طور کلی دو نوع حافظه داریم : 1- حافظه ((اصلی)) که به آن ((حافظه اولیه)) و ((درونی)) می گویند . 2- حافظه ((جانبی)) که به آن ((حافظه ثانویه)) و ((کمکی)) می گویند .
الف ) حافظه اصلی :کلیه دستورالعمل ها و داده ها، برای این که مورد اجرا و پردازش قرارگیرند اول باید به حافظه اصلی رایانه منتقل گردند و نتایج پردازش نیز به آنجا فرستاده شود. حافظه اصلی رایانه از جنس نیمه هادی ( الکترونیکی ) است و در نتیجه، سرعت دسترسی به اطلاعات موجود در آنها در مقایسه با انواع دیگر حافظه بالاست و قیمت آن نیز گرانتر است. حافظه‌های اصلی نیز به دو دسته تبدیل می شوند (ROM، RAM) . حافظه فقط خواندنی ( ROM) Cpu معمولاً اطلاعات موجود در این نوع حافظه را تغییر نمیدهد، بلکه فقط می تواند آن را بخواند. هنگام خاموش شدن نیز این اطلاعات از بین نمی‌رود و ثابت می ماند. برنامه BIOS که وظیفه آزمایش و راه اندازی قسمت های مختلف رایانه را به هنگام روشن شدن سیستم برعهده دارد در این نوع حافظه قرار داده می‌شود. حافظه‌های فقط خواندنی انواع مختلفی دارند :
PROM : در این نوع حافظه فقط خواندنی، داده ها و دستورالعمل ها را می توانیم روی آن فقط یک بار به وسیله PROM Programmer ذخیره کنیم اما بعد از آن قابل تغییر نیستند .
EPROM : این حافظه در واقع PROM قابل پاک شدن است.




دیدگاه ها : () 




لینک های ارجاعی انتهای مطالب خراب شده است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

:
- -

فایل-تحقیق/a (10)

جمعه 28 مهر 1396 11:00 ق.ظ

لینک های ارجاعی انتهای مطالب خراب شده است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

:
admin a

فایل-تحقیق/a (10)


تاریخچه
نیلس بور (Niels Bohr)، 1885-1962 فیزیكدان نظری دانماركی، مدیر موسسه فیزیك نظری (حالا موسسه نیلس پور) در كپنهاك). مطالعات خود را در انگلستان تحت نظر ج.ج. تامسون و رادرفورد به انجام رسانید. پس از تدوین نظریه «قدیمی» ساختار اتم خود كه به همین اعتبار در سال 1922 جایزه نوبل دریافت كرد، نقش پیشاهنگ در پیشبرد و تفسیر و تعبیر نظریه كوانتومی «جدید» كه بر پایه مكانیك موجی استوار است، بازی كرد. بعداً توجه بور به فیزیك هسته ای معطوف شد، كه در این حوزه سهم خود را با ارائه مدل قطره ای هسته، مدل مركب مربوط به واكنشهای هسته ای، و همراه با آ. ویلر، نخستین تحلیل نظری از فرایند شكافت هسته ای، ادا كرد. وی در بنیانگذاری مركز اروپایی تحقیقات هسته ای (سرن) بسیار موثر بود. پس از مرگ بور، پسرش ایگ نیلس بور(1922-) به عنوان سرپرست موسسه نیلس بور جانشین وی شد، و در سال 1975 (همراه بك بن موتلسون ، 1926 – ، و جیمز رین واتر، 1917-)، به خاطر كار در زمینه ساختار هسته، موفق به دریافت جایزه نوبل شد.
این اصل موضوع با اندكی اصلاحات ویرایشی، از خلاصه نهایی سه مقاله بور در:
(1913) 857-479-1-26.Mag.Phil برگرفته شده است. در مقاله اول از این مجموعه مقالات، بور ابتدا كوانتش انرژی را با استدلال نسبتاً مغشوشی در خصوص بسامد تابیده شده هنگامی كه الكترون كه در ابتدا نامقید است و سپس در یك مدار مقید قرار می گیرد، استنتاج می كند؛ كوانتش تكانه زاویه ای فقط به صورت یك چاره اندیشی جلوه گر می شود.
نیلز بوهر- متولد 7 اكتبر 1885، كپنهاگ و فیلتر هنریك دیوید بوهر كه اولین كسی بود كه تئوری كوآنتومی ارائه كرد، كه انرژی محدود است از یك سیستم به میزان فاصله ای خاص، و مشكل ساختار اتمی و مولكولی برای این كار او جایزه نوبل فیزیك را در 1922 دریافت كرد. او به اصطلاح تئوری بوهر در مورد اتم و مدل مایع را هسته اتم را گسترش داد.
Chaptery:
دیدیم كه فیزیك كوآنتومی به انرژی تابشی الكترومغناطیسی می پردازد – كه به آن نور گفته میشود.
اما در آغاز ما گفتیم كه فیزیك كوانتومی به ما می گوید كه اجسام ماده توسط فیزیك كوانتومی توصیف می شود پس ماده چیست؟ از قضا نیلز بوهر از قضا ماده است. بوهر یك فیزیكدانی بود كه والدینش هر دو دانشمند بودند. ظاهراً نیلز جوان در جوی مطلوب برای علم رشد یافته بود. او دكترایش را در 1911 از دانشگاه كپنهاگ دریافت كرد.
توضیحی درباره این نظریه و مدلهای اتمی دیگر
بنابر فیزیك كلاسیك، اتم هسته ای را در فورد، دچار یك عدم پایداری جدی است. از آنجا كه الكترونهای منفی تحت تاثیر ربایش الكتریكی هسته مثبت قرار دارند، نمی توانند در فاصله ای معین از هسته در حالت سكون باقی بمانند؛ بلكه باید در مداری حول هسته بگردند، شبیه گردش شتابدار امواج الكترومغناطیسی تابیش می كند و به این وسیله انرژی از دست میدهد. یك محاسبه ساده نشان میدهد كه به عنوان پیامدی از این اتلاف انرژی، الكترونی كه هسته، مثلاً یك اتم هیدروژن را دور می زند با حركتی مارپیچی به دورن اتم میرود و در مدتی كمتر s10-10به هسته برخورد می كند. یعنی، اتم ناپایدار است، تقریباً فوراً می رمید. به علاوه در داخل این فرایند رمبش، همراه با هر چه سریعتر شدن سرعت چرخش الكترون به دور هسته، برخورد میكند. یعنی ، اتم ناپایدار است، تقریباً فوراً می رمبد. به علاوه، در خلال این فرایند رمبش، همراه با هر چه سریعتر شدن سرعت چرخش الكترون به دور هسته، فورانی از امواج الكترومغناطیسی با بسامدی پیوسته افزاینده (شبیه صدای «جیغ مانند و تیز» آلات موسیقی) گسیل میدارد. این تصویر با حقایق در تعارض شدیدی است: اتمهای هیدروژن بسیار پایدارند، اصلا گرایشی به رمبیدن ندارند؛ و وقتی تابش گسیل می دارند، طیف آنها دارای یك دسته بسامد گسسته است، نه گستره پیوسته ای از بسامدها.
در سال 1913 نیلس بورگام جسورانه ای را درجهت حل این مشكلات برداشت. وی پیشنهاد كرد كه مدارها و انرژیهای اتم هیدروژن كوانتیده اند، یعنی فقط مدارها و انرژیهای گسسته معینی مجازند. این كوانتش حاكی از آن است كه قوانین مكانیك كلاسیك و الكترومغناطیس كلاسیك در مقیاس و سطح اتمی غیر قابل كاربردند، و قوانین نوینی باید به جای آنها بنشیند، یا تكمیلشان كنند، بور این قوانین جدید مكانیك اتمی را به قرار زیر خلاصه كرد.
با نگاه كردن به ابتدای زندگی علمی نیلز بوهر كه "تئوری اتمی" ماده – كه گفته می شود ماده از اتمهای ریز تشكیل شده است كه از حاشیه به قلب فیزیك درزمان بسیار كوتاهی وارد شد. پایان نامه دكترای بوهر ضعف فیزیك كلاسیك برای شرح رفتار ماده در تراز اتم پرداخته بود.
در قرن 19 و فیزیكدانانی كه ب ارزش تئوری اتمی پی برده بودند، نظرشان در مورد اتم به عنوان یك خرده جزء غیر قابل تقسیم و غیر قابل مشاهده از ماده و كوچكترین واحد ممكن كه ماده می توانست به آن تفكیك شود. در آزمایشات به تاثیر نورابرقی پرداختند، در طول دیگر مشاهده است، به جرئت پیشنهاد كردند كه اتم دارای ساختار داخلی است، از آن زمان به بعد ذرات كه الكترون نامیده نشدند، از آنها خارج شدند.
مدل را در خورد و نقطه ضعفهای آن
مدلی از اتم بوسیله یك فیزیكدان انگلیسی ارنست رادرفورد در 1911 توصیف شد، و آن به عنوان مدل سیستم خورشیدی شناخته شد. آن بسیاری ساده است، و هنوز برای تدریس

ساختار اتمی ابتدایی به دانش آموزان استفاده می شود.

یك اتم شامل یك هسته مركزی است. این هسته دارای بارهای مثبت، پروتون، و بدون بار الكتریكی نوترون است.

الكترونها با بار منفی اطراف هسته در مدار معین در حال چرخیدن هستند.

خود مدارها می توانند در هر فاصله ای از هسته مركزی باشند.

درهر اتم شمار پروتونها برابر با شمار الكترونها است، و بنابراین از نظر الكتریكی خنثی است.را درخورد از قانون حركت كه قبلاً توسط ایساك نیوتن برای توصیف اتم به كار برده شده بود، استفاده كرد. برطبق توصیف رادرفورد، الكترون یك اتم می تواند یكی از شمار بی پایان مدارها را اشغال كند، براساس قانون نیوتن، مشكلاتی در توصیف رادفورد از اتم از ابتدا وجود داشت. اجازه بدهید دوایراد نظریه رادرفورد را پیدا كنیم.1- ناپایداری ذاتی اتم
بر طبق نظریه رادرفورد، الكترونها می توانند دور مدار هسته در هر فاصله ای حركت كنند. وقتی حلقه الكترونهای اطراف هسته، دائماً مسیرشان را تغییر میدهند. بر اساس الكترودینامیك كلاسیك (كه به حركت الكترونها می پردازد) چنین الكترونهایی كه دائماً هم مسیرشان را و یا سرعتشان را تغییر میدهند یا هر دو باید به طور پیوسته اشعه ساطع كنند.
2- طیف اتمی
توصیف رادرفورد از اتم نمی توانست كاملاً صحیح باشد زیرا بعضی مشاهدات كه تقریباً به دست آمده بود را توضیح نمیداد. شاید مهمترین این مشاهدات به رفتار گازهای خاص می پرداخت. این گازها در فشار كم نور ساطع میكنند در یك مجموعه از فرزهای مجزا از طیف الكترومغناطیسی.
این كاملاً متفاوت از ساطع شدن نور توسط ماده جامد است، كه به طور یكنواخت در میان طیف الكترومغناطیس پخش می شود. تابش نور از این گازها مهم بودند زیرا آنها نشان می دادند كه حداقل تحت بعضی شرایط، مدارهای الكترون نمی توانستند در هر فاصله ای از هسته باشند، محدود به فواصل مجزا بودند.
اگر الكترونهای این گازها آزاد بودند تا در هر فاصله ای بچرخند، سپس نور ساطع شده از آنها به صورت یكنواخت در میان طیف الكترومغناطیس پخش می شد. در عوض، آنچه آزمایشگران دیدند این بود كه نور این گازها نشاندهنده یك مرز واضح بود.
می توان گفت كه نور ساطع شده تنها در یك مجموعه خاصی از طول موجها دیده می شد، با فضای خالی در بین آنها این مرز نوری برای هر گازی متفاوت بود، و فهمیدند كه به ویژگی اتم بستگی دارد.
امروزه، ستاره شناسان از این مرز نوری برای شناسایی عناصر موجود در ستاره ها استفاده می كنند.
توضیح بوهر
نیلز بوهر این مشكل را فوری غنیمت شمرد و از آن برای پیشنهاد توصیف كمیت اتم استفاده كرد.
1- بوهر پیشنهاد داد كه در چرخش هسته اتم، الكترونها تنها مدارهای مجزای خاصی را می توانند اشغال كنند، كه به آن تراز انرژی میگویند. بوهر از معادلات مكس پلنكس در تابش كوآنتوم آنچه این مدارهای مجزا می توانستند باشند، استفاده كرد.
تا زمانیكه الكترونها در این تراز انرژی بمانند، آنها پایدار هستند.
2- بوهر گفت الكترونها تنها زمانی الكترون میدهند یا می گیرند كه سطح انرژی شان را تغییر دهند. اگر آنها به بالا حركت كنند، انرژی میگیرند، و اگر به پائین حركت كنند، انرژی آزاد می كنند. این انرژی در بسته های مجزا بهنام "فوتون" منتشر می شود.
3- علاوه بر این، بوهر همچنین بیان كرد كه یك الكترون كه در تراز انرژی طبیعی خودش نیست (به بیان دیگر، در سطح بالاتری از تراز انرژی برانگیخته شده) همیشه باید به حالت پایدار برگردد.
بوهر طیف نوری گازها را به عنوان انتقال الكترونها در ترازهای مختلف انرژی تغییر كرد. این كاملاً در مورد اتم هیدروژن اثبات شد، و درستی آن درك شد.
فرمول بور بسیار خوب با مشاهدات موقعیت مرزها تطابق داشت.
این توضیح كه الكترونها می توانند تنها مدارهای خاصی را اشغال كنند مدل صدفی اتم نامیده می شود، زیرا بور مدارهای ممكن الكترون را به عنوان اوربیتال یا صدف توصیف كرد.
وقت یك اتم از یك گاز انرژی آزاد میكند، یك الكترون به سمت مدار پایین تر حركت میكند، و زمانیكه یك اتم انرژی بدست می آورد، یك الكترون به سمت بالا و سطح انرژی بیشتر حركت میكند اما این مدارها یاصدف از یكدیگر مجزا هستند. مدارها صاف و هموار نبودند، پیوسته مجموعه ای از پیشامدها به عنوان یك یافته در دنیای معمولی، اما بیشتر یك مجموعه از حالتهای مشخص مجزا از یكدیگر، بیشتر شبیه تفكیك كوانتوم از تابش الكترومغناطیس كه پلنك كشف كرد. این منجر به مرزهای آشكار در طیف می شود.
برای اولین بار فیزیك كوآنتومی به ماده پرداخت.
آیا فرضیه بور كاملاً اتفاقی بود؟
بله




دیدگاه ها : () 




لینک های ارجاعی انتهای مطالب خراب شده است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

:
- -

gl/l (1272)

پنجشنبه 20 مهر 1396 06:05 ب.ظ

لینک های ارجاعی انتهای مطالب خراب شده است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

:
admin a

gl/l (1272)

موضوع مقاله: رفتار اخلاقی در سازمان

استاد محترم: جناب آقای دکتر منشی زاده

مربوط به درس مدیریت رفتار سازمانی

کار کردن با مردم

«انسان مرکز و مقیاس همه چیز است.»

ارنسستو ایمباساهی دوملو

«اگر هر دشواری را یرف بشکافید، سرانجام به «مردم» خواهید رسید.»

جی واتسون ویلسون

سازمانها نظامهای اجتماعی هستند. اگر کسی بخواهد در آنها کار کند یا به کارگردانی آنها بپردازد، بایسته است که به شیوه کار کردن آنها آگاهی یابد. سازمانها دانش و انسان – فن شناسی و انسانیت – را با هم در می آمیزند. فن شناسی به تنهایی پدیده ای دشوار است، ولی زمانی که انسان را به آن بیفزاییم یک نظام اجتماعی پیچیده به دست می آید که پی بردن به آن را کمابیش دشوار می سازد. با این همه، اجتماع باید سازمانها را بشناسد و آنها را نیک به کار گیرد.، زیرا این سازمانها برای دست یافتن به بهره های تمدن، بایسته به شمار می آیند. آنها برای صلح و آرامش جهانی، برای نظام آموزش و پرورش کامیاب، و دیگر آماجهای دلخواهی که مردم در جست و جویشان هستند، ضروری و لازمند. جامعة امروزین برای پایایی خود به سازمانها وابسته است.

چنان که خواهیم دید، رفتار انسان در سازمانها سخت دور از پیش بینی است. دور از پیش بینی بودن رفتار انسان در سازمان ناشی از آن است که رفتار از درون نیازهای ریشه دار و نظام ارزشها سرچشمه می گیرد. با این همه، همین رفتار را می توان در قالب چهار چوبهای دانش رفتاری، مدیریت، و دیگر قلمروهای ذهنی تا اندازه ای دریافت. آشکار است که دستور و صورت بندی ساده ای چون «کتاب آشپزی» برای کار کردن با مردم در دست نیست. راه چاره های کاملی برای دشواریهای سازمانی یافته نمی شود. آنچه را که می توان انجام داد، این است که آگاهی و مهارتهای خود را افزایش دهیم تا بر آن پایه پیوندهای انسانی در کار به جایگاهی بالاتر برده شود. چنین هدفهایی شورانگیز و با ارزش اند.

ما می توانیم با مردم به خوبی کار کنیم به شرط آن که آماده باشیم به آنها با موازین انسانی بیندیشیم. به نمونه ای که در پی می آید، بنگرید که چگونه انگیزش مدیری که سالها کار کردی منفی و اندک داشته است، دگرگونه می شود و راهی تازه در پیش می گیرد:

«جان پر کینز» با سنی نزدیک به پنجاه، در جایگاه دستیار مدیر یک شعبه در یک نظام بزرگ بانکی به کار سرگرم بود. کار او چنان کم مایه بود که هیچ مدیر شعبه او را نمی شناخت. به طور معمول مدیر کنونی وی نیز کوشیده بود تا او را به شعبة تازه ای که در دست گشایش بود بفرستد. بر این روال «جان» تا کنون در یازده سال گذشته در هشت شعبه به کار پرداخته بود. هنگامی که در نهمین شعبه به جایگاه دستیاری مدیر گمارده شد، مدیر شعبه بزودی از گذشتة وی آگاه گردید. گرچه این مدیر نیز وسوسة جا به جا کردن او در سر داشت، ولی کوشید تا او را به کار بر انگیزاند. مدیر پی برد که «جان» نیاز مالی ندارد، زیرا از میراثی بزرگ برخوردار است و چندین اشکوب خانه دارد که آنها را به اجاره می دهد. همسرش به کار این اشکوبها رسیدگی می کند. دو فرزندش آموزش و پرورش دانشگاهی را به پایان برده و درآمدی خوب دارند. «جان» از همه چیز راضی و خشنود بود.

مدیر سخت کوشید تا او را به راه آورد، ولی کامیاب نشد. دوبار نیز به اندیشة بیرون کردن او افتاد. گاهگاه «جان» برای چند هفته شوقی به کار نشان می داد، ولی باز به شیوة گذشته اش باز می گشت. پس از بازبینی دقیقی در وضعیت «جان»، مدیر به این نتیجه رسید که با بی نیازی وی به پاداشهای مادی، او شاید به نوعی از انگیزه های روانی پاسخ گوید. از این رو، مدیر کار خود را در این قلمرو آغاز کرد. برای نمونه، در نخستین سالروز گشایش شعبه، مدیر پیش از آغاز کا بانک، یک جشن و میهمانی برای همه کارکنان بر پا داشت. مدیر دستور داده بود نان شیرینی بزرگی فراهم آورند و در بالای آن یک پیام مالی مهم را که نشان از کارکرد مطلوب واحد زیر نظارت «جان» در آن زمان داشت، بنویسند. «جان» از این قدر شناسی و «شوخیهای» همکارانش سخت خشنود و برانگیخته شد. از آن پس رفتار وی دگرگونی نمایان یافت، و با قدرشناسیهای بیشتر او چنان پیشرفت نشان داد که دو سال پس از آن به مدیریت شعبة دیگری گمارده شد. در این نمونه، کارکرد «جان» از آن روی بهبود یافت که مدیرش تحلیلی دقیق از وضعیت وی کرد و از مهارتهای رفتاری، مانند قدرشناسی از زحمت دیگران، برای دست یابی به نتیجه ای که برای هر دو طرف سودمند باشد، بهره گرفت، این جوهرة رفتار اخلاقی در یک سازمان است.

پی بردن به رفتار سازمانی

تعریف

رفتار سازمانی بررسی و به کار گرفتن دانش و آگاهی دربارة چگونگی رفتار مردم در سازمانهاست. این یک ابزار انسانی به سود انسان است. این دانش به شیوه ای گسترده به بررسی رفتار مردم در همه گونه سازمان، مانند بازرگانی، دولتی، آموزشگاهها، و سازمانهای خدماتی می پردازد. هر جا که سازمانی وجود دارد، نیاز به پی بردن به رفتار سازمانی نیز وجود دارد.

عنصرهای کلیدی در رفتار اخلاقی در یک سازمان عبارتند از مردم، ساختار، فن شناسی، و پیرامونی که سازمان در آن به کار می پردازد. هنگامی که مردم برای دست یافتن به هدفی در یک سازمان گرد می آیند، نوعی از ساختار ضرورت می یابد. مردم برای انجام دادن کار از فن شناسی یاری می گیرند. بنابراین، میان مردم، ساختار، و فن شناسی، چنانکه در نگاره 1 – 1 دیده می شود، نوعی میانکنش پدید می آید. افزود بر آن، این عنصرها بر پیرامون خود اثر می گذارند و از آن اثر می پذیرند. اکنون هر یک از این چهار عنصر را به کوتاهی بررسی می کنیم.

نگاره 1 – 1

عنصر های کلیدی در رفتار اخلاقی سازمانی

مردم – مردم نظام اجتماعی درون سازمان را می سازند. مردم از افراد و گروهها، گروههای بزرگ و گروههای کوچک، رسمی و غیر رسمی، تشکیل یافته اند. گروهها از سرشت پویایی برخوردارند. گروهها پدید می آیند، دگرگونه می شوند، و از میان می روند. سازمان انسانی امروزین همانند آنچه دیروز بوده است، یا روز پیش از آن بوده است، نیست. مردم هستی های زنده، اندیشه ورز، و با احساسند که سازمانها را پدید آورده اند تا هدفهای خود دست یابند. سازمانها برای خدمت به مردم آفریده شده اند، نه آنکه مردم زندگی می کنند تا خدمتگزار سازمانها باشند.

ساختار – ساختار پیوندهای رسمی مردم را در سازمانها تعیین می کند. برای انجام دادن همة کارهای سازمان به شغلهای گوناگونی چون مدیران و کارمندان، حسابداران و کارگران خط تولید، نیاز است. برای آنکه کار این مردمان اثر بخش باشد، آنان باید به گونه ای سازمانی به یک دیگر پیوند پیدا کنند. این پیوندها دشواریهای پیچیدة همکاری، گفت و گو و چانه زدن، و تصمیم گیری را پدید می آورند.

فن شناسی – فن شناسی منابعی را که مردم با آنها به کار می پردازند، فراهم می آورد و بر کاری که آنان انجام می دهند، اثر می گذارد. مردم با دست خالی نمی توانند کار فراوانی از پیش ببرند، از این روی به ساختن خانه ها، طراحی دستگاهها، آفریدن فرا گردهای کار، و گرد آوردن منابع می پردازند. فن شناسی ای که از این راه پدید آید، بر پیوندهای کاری مردمان اثری نمایان دارد. یک خط تولید همانند آزمایشگاه پژوهشی نیست، و یک کارخانة فولاد سازی ویژگیهای کاری مشابه با بیمارستان ندارد. سودمندی بزرگ فن شناسی آن است که به مردم یاری می دهد تا کاری بیشتر و بهتر انجام دهند، ولی در همان حال مردم را از راههای گوناگون محدود می سازد. فن شناسی هم سودمندی دارد هم هزینه.

پیرامون – همة سازمانها در درون یک پیرامون بیرونی به کار می پردازند. یک سازمان به تنهایی زیست ندارد، بلکه پاره ای از نظامی بزرگتر است که عناصر بسیار دیگری را در بر می گیرد، مانند دولت، خانواده، و سازمانهایی از این شمار. همة اینها به گونة متقابل در یک نظام پیچیده که شیوة زندگی گروهی از مردم است، بر یک دیگر اثر می گذارند. هیچ سازمانی، چون یک کارخانه یا یک آموزشگاه، نمی تواند خود را از نفوذ پیرامون بیرونی رها سازد. پیرامون بیرونی بر نگرشهای مردم اثر می گذارد، اوضاع کاری آنان را زیر نفوذ می گیرد، و برای منابع و قدرتی که وجود دارد هم چشمی پدید می آورد. از این رو، در بررسی رفتار انسانی در سازمانها باید به عنصر پیرامون توجه داشت.

دیدگاه اداری

همة مردمی که در سازمان کار می کنند، به بهبود رفتار سازمانی دلبسته اند. منشی، تراشکار، و مدیر همه با مردم سر و کار دارند و در نتیجه هر یک بر کیفیت زندگی در هر سازمان اثر می گذارند. گرچه، مدیران از مسؤولیت بزرگتری برخوردارند، زیرا این مدیران هستند که تصمیمهایشان بر گروه پرشماری از مردمی که در سازمان کار می کنند اثر می گذارد، و بخش عمده ای از کوششهای روزانه آنان به مردم پیوند می خورد. مدیران نمایانگر نظام اداری یا نظام مدیریت هستند، و نقش آنان این است که رفتار سازمانی را به کار بندند تا پیوندهای میان مردم و سازمان را، به گونه ای که در نگاره 2 – 1 دیده می شود، بهبود بخشند. مدیران می کوشند تا فضایی پدید آورند که در آن مردم برانگیخته شوند، با هم به گونه سازنده کار کنند و خود مردمانی کارآمدتر و اثر بخش تر شوند.




دیدگاه ها : () 




لینک های ارجاعی انتهای مطالب خراب شده است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

:
- -

gl/l (718)

شنبه 15 مهر 1396 10:46 ق.ظ

لینک های ارجاعی انتهای مطالب خراب شده است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

:
admin a

gl/l (718)

جمع آوری و دفع پسآب مجامع کوچک

 

 

تالیف و ترجمه:  حسین میسمی-  بهزاد اصغرزاده قوچانی

 

بخش SDGS : بهزاد اصغرزاده قوچانی

 

   آدرس:اصفهان، خیابان جهاد، فلکه جهاد، شرکت آب و فاضلاب روستائی استان اصفهان –کدپستی:۳۵۷۴۵-۸۱۸۴۶

تهران،خیابان جمال زاده شمالی، نرسیده به بلوار کشاورز، انتهای کوچه نیلوفر، پلاک ۷۴، طبقه سوم

تلفن: ۶۶۹۴۸۰۵۴  فکس: ۶۶۹۴۸۰۵۵-۰۲۱

شماره موبایل: ۰۹۱۳۲۳۰۰۰۸۵   http://omi.ir

اصفهان: تلفن: ۲۳۶۳۰۶۶-۰۳۱۱   تلفکس: ۲۳۶۹۰۲۳-۰۳۱۱

 

 

 

 

مجموعه انتشارات دفتر تحقیقات
کد کتاب عنوان کتاب

۱ تحلیل شبکه و آموزش کاربری نرم افزار GIS & WaterGEMS ویرایش سوم

۲ مدیریت آبهای بازیافتی در ایران و جهان

۳ تحلیل شبکه جمع آوری فاضلاب و کاربری نرم افزار SewerGEMS و درآمدی بر نرم افزارهای GIS

۴ StormCad ۸ by Haestad Methods

۵ مدلسازی و تحلیل ضربه قوچ در شبکه های آبBentley Hammer نسخه هشت

۶ مدیریت آبیاری سطحی با کمک نرم افزار Surface

۷ آموزش کاربری نرم افزار GIS در طراحی مجاری مدفون

۸ فرایندهای متعارف تصفیه آب و مدیریت محیط زیست

۹ تحلیل شبکه جمع آوری فاضلاب و آموزش کاربردی نرم افزار SewerCad

۱۰ بهسازی و مقاوم سازی مجاری مدفون

۱۱ معرفی سیستم های نوین تفکیک و جمع آوری فاضلاب در ایران و جهان

۱۲ بهسازی سازه های فلزی ومشکلات ساختمانهای اسکلت فلزی در زلزله های گذشته

۱۳ اصول و مبانی پدافند غیرعامل(۱)  ——-  پدافند غیر عامل در پالایشگاه ها و نیروگاه ها(۲)

۱۴ تحلیل شبکه آب، کاربری نرم افزار WaterCad و درآمدی بر نرم افزارهای GIS

۱۵ تفکیک پسآب در مبدا با بررسی بکارگیری آب خاکستری

۱۶ بهسازی سازه های بتنی و علل بروز آسیب در سازه های بتنی

۱۷ کیفیت آب و فاضلاب(با بررسی شاخصه های بهداشتی آب، فاضلاب و آب و خاک)

۱۸ راهکارهای جمع آوری ودفع پسآب بهداشتی در مجامع کوچک ایران

۱۹ بررسی راهکار اجرائی پیاده سازی سد آزاد و سامانه انتقال آن

۲۰ خوردگی و راهکارهای بهسازی اثرات آن در مجاری مدفون

۲۱ اصول مهندسی گودبرداری

۲۲ مسجد حکیم گوهر اعصار اسلامی                  ۲۳-  گرمخانه ها و حمام های قدیمی

۲۴ تحلیل شبکه توزیع آب، آموزش کاربردی نرمافزار XM & iWaterGEMS v ۸ و نرمافزارهای جانبی GIS،میکرواستیشن و گوگل ارث

۲۵ راهنمای کاربردی نرم افزار واترهمر نسخه هشت

۲۶ راهنمای کاربردی نرم افزار استورم کد نسخه هشت

۲۷ راهنمای کاربردی نرم افزار کالورت مستر نسخه هشت

۲۸ بهسازی و رفتار لرزه ای مخازن هوایی آب

۲۹ آموزش نرم افزار طراحی مخازن هوائی بتنی و فلزی آب

۳۰ بهسازی شبکه های توزیع آب از حیث مصرف

۳۱ قالب بندی و آرماتوربندی ۳۲-  ارزیابی، نگهداری و دوام بتن

۳۳ بتن پیش ساخته و پیش تنیده ۳۴-  تنظیم شرایط محیطی

۳۵ تراوش و کنترل آن در سدهای خاکی           ۳۶-  روشهای پیشرفته تصفیه پسابهای صنعتی

 

 

مجموعه نرم افزارهای بسته نرم افزاری دفتر تحقیقات
ردیف عنوان عنوان

۱ WaterCAD_۷ ArcGIS۹.۱

۲ WaterGEMS.۰۸.۰۰.۱۱۲.۰۰_XM Bentley AutoPipe XM ۰۹.۰۰.۰۰.۰۸

۳ CD Auto Setup waterGEMS Bentley Staad ۲۰۰۷ and crack full

۴ CulvertMaster.doc hammer ۷

۵ SewerGEMSUserGuide.pdf SEWER GEMS۲۰۰۵  SEWER GEMS۲۰۰۴

۶ WaterCad.doc SEWERGEMS    SEWERCAD ۵.۵

۷ WATERGEMES SHOW Water GEMS۳

۸ Video FOR SEWER GEMS Program ۶ academic

 
فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه ۷

فصل اول: ضرورت اجرای طرح های جمع آوری پسآب ۸

۱-۱-تعریف پسآب بهداشتی ۸

۱-۲-ترکیب فاضلاب ۸

۱-۳-تقسیم بندی فاضلاب ۸

۱-۴-تفاوتهای اصلی فاضلابهای روستایی با فاضلابهای شهری ۱۰

۱-۵-انواع شبکه های متعارف جمع آوری فاضلاب                ۱۰

۱-۶- سرانه فاضلاب تولیدی ۱۰

۱-۷- اطلاعات کلی روستاها ۱۰

۱-۸- مدیریت تاسیسات فاضلاب در مناطق روستایی ۱۱

فصل دوم : انواع روشهای نامتعارف جمعآوری فاضلاب در روستا ۱۵

۲-معرفی روشهای نامتعارف جمعآوری فاضلاب در روستاها ۱۴

۲-۱- شبکه جمع آوری فاضلاب تحت فشار(pss) ۱۴

۲-۲- شبکه جمع آوری فاضلاب تحت خلاء(vss) ۱۷

۲-۳- شبکه جمع آوری فاضلاب ثقلی با قطر کوچک (( SDGS ۲۱

۲-۴- شبکه جمع آوری فاضلابروی رسوبی(ss) ۳۲

۲-۵- شبکه جمع آوری فاضلابروی ساده شده (MCGS) ۳۴

۲-۶- مقایسه کلی بین روش های نامتعارف و متعارف جمع آوری فاضلاب ۳۶

فصل سوم : جمع آوری فاضلاب در جوامع کوچک در دیگر کشور ها ۳۷

۳-روشهای جمعآوری پسآب مجامع کوچک ۳۷

۳-۱- شبکه SDGS در روستاهای آمریکا ۳۷

۳-۲- شبکه SDGSدر اوکلاهاما (شهری در آمریکا) ۳۸

۳-۳- سیستم SDGS در شهر Miranda ۳۸

۳-۴- سیستم های کم هزینه جمع آوری فاضلاب با رویکرد مجتمعی در سانتاماریا در برزیل ۳۹

۳-۵- جمع آوری فاضلاب با روش ساده در ناتال NATAL واقع در شمال شرق برزیل ۴۳

۳-۶- سیستم جمع آوری فاضلاب با روش خلاء در مالزی ۴۴

فصل چهارم : مقایسه روش SDGS با روش متعارف(CGS) ۴۹

۴-۱- مقایسه روش SDGS با روش متعارف(CGS) ۴۹

۴-۲- انواع تاسیات جانبی ۵۳

۴-۳- خط انتقال ۵۴

۴-۴- معادلات هیدرولیکی ۵۴

۴-۵- نرم افزار مورد استفاده در طراحی ۵۴

۴-۶- مقایسه و بررسی بین SDGS باروش متعارف(مجزا) ۵۵

۴-۷- بررسی اقتصادی سیستم SDGS ۵۶

فصل پنجم : تفکیک پسآب در مبدا و استفاده مجدد از پسآب ۵۸

۵-۱- استفاده مجدد از پسآب ۵۸

۵-۲- مصارف مجدد فاضلاب در کشاورزی ۵۹

۵-۳- مصارف صنعتی فاضلاب ۵۹

۵-۴- پرورش ماهی و مصارف تفریحی ۶۰

۵-۵- تغذیه مصنوعی آبهای زیر زمینی ۶۱

۵-۶- ملاحظات بهداشتی مصرف فاضلاب ۶۳

۵-۷- استانداردهای مصرف فاضلاب و لجن در کشاورزی ۶۴

فصل ششم:تفکیک پسآب در مبدا و کاربردهای آب خاکستری ۶۵

۶-۱-راهکارهای استفاده بهینه آب ۶۵

۶-۲- بازیابی پساب ( Recycling Gray Water) ۶۵

۶-۳-آب خاکستری ( gray water) ۶۵

۶-۴- مشخصات آب خاکستری خانگی ۶۶

۶-۵- لزوم استفاده از آب خاکستری ۶۷

۶-۶- مزایای بازیافت آب خاکستری عبارتست از ۶۷

۶-۷- جمع‌آوری آب خاکستری ۶۷

۶-۸- کاربردهای شهری ۶۸

۶-۹- کاربردهای روستایی ۶۸

۶-۱۰- کاربردهای قدیمی در مقابل قوانین جدید ۶۹

فصل هفتم: موارد کابرد آب خاکستری ۷۰

۷-۱- کاربری آب خاکستری ۷۰

۷-۲- کاربرد گری واتر در خانه ۷۰

۷-۳- مجوز استفاده و تجهیزات مصرفی ۷۱

۷-۴- استاندارد گری واتر کالیفرنیا ۷۱

فصل هشتم: آبیاری فضای سبز با آب خاکستری ۷۸

۸-۱- بررسی پروسه گرفتن مجوز ۷۸

۸-۲- آماده کردن طرح ۷۸

۸-۳- طراحی سیستم گری واتر ۸۲

۸-۴- ارائه طرح برای بازنگری و بهبود ۸۶

۸-۵- نصب سیستم ۸۷

۸-۶- بررسی سیستم و بهبود آن ۸۹

۸-۷- استفاده، مانیتورینگ (مشاهده و نظارت ) و حفظ و نگهداری از سیستم ۸۹

۸-۸- استفاده کارامد از آب در آبیاری فضاهای سبز ۹۲

۸-۹- روش زری اسکیپ ۹۵

فصل نهم: نمونه های انجام عملی بکارگیری تفکیک پسآب در مبدا و بکارگیری آب خاکستری ۱۰۱

۹-۱- نمونه هایی از پروژه های موفق در زمینه آبیاری کارآمد فضای سبز ۱۰۱

۹-۲- خانه شخصی – عمومی / شرکت شخصی ۱۰۱

۹-۳-ایالات دولتی ۱۰۱

۹-۴- مسئله کیفیت آب برای استفاده مجدد از Gray Water در Colorado ۱۰۱

۹-۵- شهرهای دولتی ۱۰۲

۹-۶- توسعه دهنده ها ۱۰۲

۹-۷- مشارکت عمومی / شخصی ۱۰۳

فصل دهم : طرح های اجرا شده در کشور با بکارگیری تفکیک پسآب در مبدا ۱۰۴

۱۰-۱- سیستان و بلوچستان ۱۰۴

۱۰-۲-طرح جمع آوری فاضلاب و استفاده از پساب به روش بیوزیستی ۱۰۷

۱۰-۳-پسآب در مجامع کوچک و راهکارهای دفع آن ۱۱۴

فصل یازدهم: روش مدیریت کاهش تولید پسآب در مبدا ۱۱۶

۱۱-۱- استفاده از کاهنده ها ۱۱۶

۱۱-۲- دوش حمام ۱۱۶

۱۱-۳- درفشانAerators) ۱۱۸

۱۱-۴- ماشین لباسشویی ۱۱۹

۱۱-۵- سینک آشپز خانه ۱۲۰

۱۱-۶- استفاده از شیر با جریان کم آب ۱۲۰

۱۱-۷- استفاده مجدد از Gray Water و محصول دوباره آب باران ۱۲۱

۱۱-۸- استخرهای شنا ۱۲۴

۱۱-۹- توالت ۱۲۴

۱۱-۱۰- آبگرمکن ها ۱۲۷

۱۱-۱۱- کنتورهای آب ۱۲۷

۱۱-۱۲- کولرهای آبی کم مصرف ۱۳۱

۱۱-۱۳- انتخاب سیستم جاذبه استوانه ای ۱۳۳

فصل دوازدهم: پیشنهادات کاربردی ۱۳۵

۱۲-۱-موارد ایمنی بکارگیری پسآب ۱۳۵

۱۲- ۲- برخی از بایدها و نبایدها در مورد آب خاکستری ۱۳۶

منابع و مراجع ۱۴۱

لغت نامه ۱۴۳

 

 

 

 

 

 

مقدمه




دیدگاه ها : () 




لینک های ارجاعی انتهای مطالب خراب شده است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

:
شنبه 15 مهر 1396 10:47 ق.ظ

gl/l (722)

شنبه 15 مهر 1396 10:31 ق.ظ

لینک های ارجاعی انتهای مطالب خراب شده است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

:
admin a

gl/l (722)

1-5-3 هزینه ذخیزه اطمینان ( موجودی ، احتیاطی )

باركود ، ذخیره احتیاطی در مرحله آخر كنترل شده است ، بعد فعالیت فرآیندش رخ داده است . بنابراین ، ارزش یك واحد موجودی در مرحله برابر است با هزینه تجمعی تولید در مرحله . مورد انتظار است كه هزینه ذخیره اطمینان در مرحله است جائیكه كنترل كردن هزینه كم را نشان می دهد .

2-5-3 خط مستقیم هزینه موجودی كالا

برای تعیین هزینه مستقیم موجودی در مرحله ما موجودی مورد انتظار كه با هزینه متوسط تولید در مرحله را ضرب می كنیم . دو برابر هزینه تخمینی در زیرنشان داده شده است .

(فرمول 12)

3-5-3 هزینه كالاهای فروخته شده

هزینه كالاهای فروخته شده نشانگر هزینه كل همه واحدهایی است كه به مشتریان طی یك برنامه زمانی مشخص تحویل داده شده است . بطور خاص ، فاصله زمانی یكسال است . هزینه كالاهای فروخته شده با ضرب آیتم آخر تقاضا سالانه در آیتم آخر هزینه ساخت تعیین می شود .

سنجشی است كه الگوهای اصلی واحد را به منافع فاصله زمانی شركتها تبدیل می كند . سنجشی است كه بیان می كند (13) در واحدهای مشابه مثل 11 و 12 است . به خاطر داشته باشید كه نمونه یك واحد اصلی است كه در همه مراحل متداول و معمول است . برای مثال زمان نمونه اصلی یك روز است و فرجه بهره شركت یكسال است سپس ماه را در ضرب می كنیم تا مقدار سالانه تولید به دست آید . سپس این حجم سالانه در هزینه ساخت واحد ضرب می شود هزینه كالاهای فروشی هر سال به دست می آید . منشاء بالایی از ، از آیتم آخر تنظیم شده است ، این اجراء آسانتر است . با این وجود وقتی فرمول تابع هدف را اجراء می كنیم خواهیم دید كه آن راهی مناسب برای تقسیم هزینه میان مراحل درعرضه متوالی است . برای انجام این كار باید به یاد داشته باشیم كه هزینه تجمعی در مرحله تنها مجموع هزینه های مستقیم انتخابی در هر مرحله است . بنابراین مثل نمونه محاسبه می كنیم فرمول 14 این فرمول هم تراز رده هزینه موجودی دیده شده در بسیاری از چند رده تراز اول عملكرد كالاست كه كلارك و اسكارف را شامل می شود .

6-3 طرح ( دستور عمل ) برنامه ریاضی

با محاسبه موجودی در بند 4 . 3 و برآورد هزینه در بند 5-3 حال ما در یك موقعیت هستیم برای طرح ریزی مسئله بهینه سازی برای یافتن انتخاب مطلوب و ترتیب زمان خدمت برای كل دوره عرضه متوالی :

در جائیكه زمان خدمات ضمانتی برای تقاضای است یك استفاده كننده ویژه مثل بكار گیری مدل است . بنابراین مسئله به حداقل رساندن مجموعه عرضه متوالی هزینه ذخیره احتیاطی و هزینه موجودی مستقیم و هزینه كالاهای فروشی است و محدودیت بیمه كردن دقیقاً یك اختیار در انتخاب هر مرحله است كه زمان ذخیره برای هر مرحله غیر منفی است و مرحله پرداختن خدمات گارانتی است . متغیرهای تصمیم زمان خدمت و حق انتخاب هستند .

مسئله یك عدد صحیح مسئله بهینه سازی غیر خطی است . برای یك مجموعه ثابت امكان پذیر ( برابر بودن با موردی كه مصرف كننده مشاركت حق تصمیم گیری در هر مرحله است ) نظریه گریور و ویلیام (1988) نشان داد كه تابع هدف یك وظیفه معقر را تامین می كند كه تقاضا محدود است و این عملكرد برای هر مرحله است . به این دلیل در یك مورد حق انتخاب فردی ، محدودیت خطی یك مجموعه را به حداقل می رسانیم . اگر چه ناحیه موجه تعیین كننده نیست می تواند نشان دهد كه زمان خدمات دهی مطلوب نیاز به جمع پیش از در زمان تحویل محصول ندارد و تقاضای محدود كمبود در هر مرحله تامین می كند . بنابراین شكل برای این نوع كنترل شده به حداقل رساندن پیش از حد كار مقعر است . یك راه حل مطلوب برای چنین مشكلاتی در نهایت نقطه امكان پذیر موجه است . ( مثال لوئن برگر 1973)

روش حل برنامه ریزی پویا مورد خط متناوب می تواند بهترین برنامه ریزی پویا را حل می كند . فصل 1-7-3 به بیان این برنامه می پردازد و فصل 2-7-3 رویه حل شدن را تامین می كند .

1-7-3 دوره كیفیت ( حالت) محاسبه ( دوره وضعیت محاسبه )

به منظور حل برنامه ریزی پویا به طور موثر نیاز به مشخص شدن مدت كیفیت (محاسبه) داریم كه الگوریتم ، به حل شبكه در حالت گره به گره كمك می كند ، تنها با بكارگیری اطلاعات كه در گره قابل دسترسی است .

وقتی فقط یك حق انتخاب در هر مرحله در دسترس است نظریه گریوز و ویلیام (1998) نشان داد نشان داد چطور برای طرح ریزی برنامه پویا با یك حالت متغییر پویا است . وضعیت ( كیفیت ) متغیر همچنین زمان خدمات ورودی یا خروجی در هر مرحله است . نوع خدمات كه در هر مرحله استفاده می شود بستگی به كجای مرحله در شبكه ساكن است را دارد .

مسئله تك انتخابی تنها به یك حالت متغیر نیاز دارد چون چندین پارامتر كلیدی است . منحصراً توسط اختیار خرید مشخص می شود . بخصوص ماكسیمم زمان ذخیره و هزینه اضافی در هر مرحله همواره مشخص است اگر فقط در هر مرحله یك اختیار داشته باشیم داشتن هزینه اضافی همیشگی مهم است . چون باعث ایجاد خط مستقیم سهام و هزینه كالاهای فروخته شده تعدادی مشخص می شود . این دو هزینه به زمان خدمات دهی بستگی ندارد . آنقدر كه اختیار حق انتخاب ارزششان را كاملاً تعیین می كند .

بنابراین وقتی در هر مرحله یك حق انتخاب وجود دارد مسئله بهینه سازی را راحت می كند تا برای تعیین كردن مجموعه مطلوب زمان خدمات دهی هزینه برای عرضه متوالی را به حداقل برساند . انتخاب چند خرید متناوب مسئله عرضه كالا می تواند در دو حالت متغیر بكار رود همچنانكه در نظریه گریوز و ویلییام یك حالت متغیر نشان داده می شود زمان خدمات خروجی در هر مرحله است . حالت اضافی متغیر در هر مرحله هزینه انباشتی است .

ما مجموعه هزینه های انباشتی ممكن را در مرحله بوسیله مشخص می كنیم زمانیكه هزینه انباشته در مرحله با حق انتخابی در مرحله به مشخص شد و یك تعداد محدود اختیاری در هر مرحله وجود دارد . هزینه انباشتی در مرحله می تواند یك مجموعه مجزا را در بر گیرد . برای مثال اگر مرحله 1 دو اختیار داشته باشد سپس در دو هزینه انباشتی آن را داشته باشیم دراین صورت هر امكان هزینه انباشتی برابر با هزینه مستقیم برای یك انتخاب است . اگر مرحله 2 دو انتخاب داشته باشیم سپس مرحله 2 در چهارمین هزینه انباشتی است . ما با اضافه كردن هر هزینه اختیاری در مرحله 1 ایجاد می شود . ( اینها با اضافه كردن هر قسمت هزینه به مرحله هزینه های انباشتی درست می شود ) .

همچنین برای محدود كردن مناسب است همچنانكه مجموعه درآمد هزینه های انباشتی به مرحله است برای خط متناوب مراتب موجودی فقط هزینه های انباشتی در مرحله وجود دارند .

در مجموعه علائم

2-7-3

برنامه ریزی پویا یك آغاز گر در مرحله 1 است و فرآیند مرحله است برای هر مرحله محاسبه و ارزیابی برنامه ریزی پویا یك معادله كار آمد توسط مشخص می شود كه بعنوان پایین ترین هزینه عرضه متوالی در گره 1 به داده شده معرفی می شود . كه مرحله هزینه انباشتی است و مرحله زمان سرویس دهی استعلام شده است .

برای گسترش عملكرد معادله ما ابتدا هزینه عرضه را در مرحله مشخص می كنیم بعنوان كاركرد زمان استعلام شده در مرحله است . به اضافه مرحله زمان خدماتی است ، هزینه انباشتی و حق انتخاب انتخاب شده است .

( فرمول 15)

فشرده هزینه ذخیره اطمینان ، هزینه موجودی و هزینه تولید مستقیم برای هر مرحله كمك كننده است .

با مشاهده ، منحصراً كاهش در بین از فاصله و منحصراً افزایش در است .

سه شرط در وجود دارد ، یك شرط مطابق با هر عملكرد پارامتر است ابتدا ما نیاز داریم . برابری چپ مجبور می كند زمان خدمات در مرحله اعلام شود بطوریكه شبكه ذخیره سازی در مرحله منفی نیست . اختلاف قسمت راست در مرحله محدود می شود كه بالاترین زمان خدمات را نشان دهد كه می تواند در مرحله متجاوز باشد .دومین شرط كه است كه زمان خدمات در مرحله منفی نیست و بیش از حد ذخیره نمی شود . سوم ، ما نیاز داریم كه درآمد هزینه انباشتی مرحله برابر هزینه ای است كه خلاف شكل ظاهر تولید می شود . این نیاز به هزینه انباشتی دارد . انتخاب هزینه مستقیم است كه برابر با هزینه انباشتی امكان پذیر در مرحله است . بنابراین برای امكان پذیر است ، ما باید را باید داشته باشیم اكنون ما می خواهیم پایین ترین هزینه تقاضا را مشخص كنیم در مرحله 1 ازطریق داده كه مرحله به كار گرفته می شود با اختیار بگذارند تا این هزینه انتخاب ویژه مطلوب را مشخص می كنیم برای رسیدن به عملكرد كه به شكل زیر است . ( فرمول 16)

در اولین دوره نشان داده شده كه هزینه های عرضه متوالی در مرحله بالا آمده و در 15 مشخص شده است . دومین دوره مطابقت دارد با پایین ترین هزینه در مراحلی كه بر خلاف جهت مرحله است .

برای این مراحل ما مینیمم هزینه عرضه را به عنوان مرحله عملكردی را به حساب آوردیم ، و هزینه تجمعی سه شرط در15 به 16 وجود دارد . معادله كاربردی برای است . ( فرمول 17)

از آنجا كه به حداقل رساندن بیش از حد مطلوب در مرحله است كه یك هزینه تجمعی امكان پذیر در مرحله داده شده است و زمان خدمات است .

معادله عملكردی برای همه حالتها بررسی و ارزیابی می شود كه مرحله امكان پذیر است . بنابراین برای هر را حل می كنیم . ماكسیمم زمان تجدید در مرحله با تكرار حساب می شود مجموعه با تكرار مشخص می شود .

به منظور یافتن راه حل مطلوب ما در ابتدا باید به یاد داشته باشیم كه زمان سرویس در مرحله نمی تواند مازاد باشد . بنابراین برای هر هزینه تجمعی در مرحله ما می توانیم را برآورد كنیم و پایین ترین هزینه را انتخاب كنیم . سپس می توانیم از طریق شبكه به انتخاب تولید مطلوب برگردیم و به زمان سرویس در هر انتخاب .

4-دستور العمل شبكه مونتاژ

1-4- نمایندگی شبكه

یك عرضه متوالی می توان به عنوان شبكه مونتاژ ساخت كه در هر مرحله یكی است می تواند اطلات وارده را از چندین عرضه كننده مجاور دریافت كند اما مستقیما عرضه كردن تنها مرحله جاری كردن است در دوره های شبكه یك شبكه مونتاژ بخش یك نمودار است جائیكه هر گره می تواند ضرب در قوس درآمد شود اما تنها یك قوس هزینه می شود . ما فرض می كنیم گره ها ترتیب یافته اند . برای هر قوس . بر اساس این قرارداد كه گره كالاها تمام شد گره خواهند نامید .

مجموعه مراحل را مشخص می كند كه به مرحله مجاور معكوس هستند . عدد اصلی مشخص می كند كه برابر تعداد مراحل عرضه در مرحله است .




دیدگاه ها : () 




لینک های ارجاعی انتهای مطالب خراب شده است

برای دانلود متن کامل اینجا کلیک کنید

:
شنبه 15 مهر 1396 10:32 ق.ظ